Witamy w miejscu gdzie dowiesz się, że zdrowy styl życia, kondycja fizyczna i psychiczna, odpowiednie nawyki żywieniowe, sport, rekreacja oraz edukacja to priorytety na które stawiamy. Właśnie tu dowiesz się jak możemy wspólnie wpływać na dobry rozwój i stan zdrowia naszych dzieci i nas samych.


Czytajcie na zdrowie...

Kalendarium

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
środa, 09 październik 2013 07:42

Jesienią pod szczególną ochroną...

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Jesienią pod szczególną ochroną … zdrowie psychiczne i fizyczne.

Kiedy mija wrzesień, który jest miesiącem przełomowym, ponieważ rozpoczyna się kolejny rok szkolny i nastaje jesień, bledną wakacyjne wspomnienia i nie są już wystarczającym bodźcem dodającym ludziom energii.

Potoczne jest stwierdzenie, że w okresie jesienno-zimowym częściej zapadamy na różnego rodzaju choroby. Mając na myśli przeziębienia, które nierzadko spowodowane są zmienną temperaturą, większość z nas podejmuje próby walki, by im zapobiec. Z uwagi na to, słyszymy częściej porady dotyczące doboru ubioru do aktualnej pogody, zażywania witamin w celu zwiększenia odporności czy zastosowania profilaktycznych szczepionek. Reklamy produktów wspomagających odporność są emitowane intensywniej. Bowiem częstą praktyką wśród społeczeństwa jest podejmowanie działania, by eliminować chorobę, niż jej zapobiegać.

Zdrowie pod lupą

Jednak termin zdrowie nie ogranicza się tylko do unikania choroby. Według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. WHO – World Health Organization) oznacza dobrostan zarówno fizyczny, jak również społeczny i psychiczny. Istotna jest więc dbałość w szukaniu swoich sposobów, które pozwalają na zachowanie zdrowia w obrębie tych trzech kategorii.

Promowanie zdrowia zakłada zatem zwiększanie świadomości ludzi do wykorzystywania swoich możliwości, by sprostać wymaganiom otoczenia. Takie ujęcie pozwala na wzięcie odpowiedzialności za nasze samopoczucie w swoje ręce. Czynniki, które wpływają na zmianę naszych zachowań w odniesieniu do utrzymania zdrowia uwarunkowane są dyspozycjami osobowościowymi, przeszłymi doświadczeniami, relacjami z innymi ludźmi oraz szeregiem innych warunków. Szczególnie ważne jest kształtowanie takich sposobów działania, które można włączyć w repertuar naszych stałych, prozdrowotnych zachowań.

Jesienne (na)stroje

Tej porze roku towarzyszy zmiana ubioru – odświeżamy naszą szafę w poszukiwaniu cieplejszych rzeczy. Wietrzna i deszczowa pogoda może powodować również inne zmiany. Nierzadko spotykamy się z określeniem jesiennego obniżenia nastroju. Nie myląc tego z depresją, która jest jednostką chorobową, możemy w tym okresie odczuwać zniechęcenie, smutek czy spadek energii do działania. Możemy ulec takiemu wrażeniu lub naprawdę stać się powolniejsi, apatyczni i mniej towarzyscy. Zapominamy jednak, że możemy skutecznie radzić sobie w walce z obniżonym nastrojem.

Prozdrowotne sposoby działania

Niezawodne okazuje się to, co najbliżej nas: bliscy, grupa przyjaciół, parki zachęcające do spacerów (nawet, gdy pada deszcz), miejsca zajęć sportowych (aktywność fizyczna szczególnie pozwalająca utrzymać zdrowie – dająca poczucie pozytywnego zmęczenia, powodująca wydzielanie hormonu szczęścia!), ćwiczenia oddechowe i relaksacja (w zaciszu domowym lub w klubach oferujących takie zajęcia), zdrowa żywność i aromatyczne potrawy (zbilansowane potrawy pozwalające cieszyć się zdrową sylwetką), praca poznawcza i umysłowa prowadząca do sukcesów (podczas nauki w szkole, w domu czy w pracy) i czas wypełniony przyjemnościami (pielęgnowanie swoich pasji).

Zachęcam zatem, by w ten sposób zadbać o siebie. Systematyczne korzystanie z powyższych możliwości to inwestycja na przyszłość, zmniejszająca ryzyko zachorowań i wahań nastroju. Zachowania, które utrwalamy jako nawykowe są mniej podatne na zmianę jeśli generują pozytywne konsekwencje. Dlatego takie aktywności, które ułatwiają utrzymanie równowagi psychofizycznej są niezwykle pożądane. Zachęcam, by to sprawdzić.

Możemy, a wręcz powinniśmy w tym okresie robić wszystko, by zabezpieczyć się przez chłodnymi dniami, które jeszcze nadejdą. W oczekiwaniu na zimę, wypełnijmy się słońcem od środka. Nie narzekajmy na aurę, tylko zacznijmy już teraz systematyczną pracę nad swoim zdrowiem. Od dziś!

Paulina Werecka,

psycholog

 

Podczas opracowania artykułu korzystano z pozycji:

Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

 

Czytany 11664 razy Ostatnio zmieniany środa, 09 październik 2013 07:55

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Partnerzy

Polecamy

Masz pytanie ? SKONTAKTUJ SIĘ z nami !

Email:
Temat
Wiadomość: